З 1 січня набуває чинності новий закон про «автоцивілку»: що зміниться для водіїв

Опубликовано Треплов Валерий - вт, 26/11/2024 - 16:34
1

З 1 січня наступного року набуває чинності новий закон про «автоцивілку», який президент підписав у червні 2024 року. Цей закон є однією з вимог вступу України до ЄС. Він підвищить не тільки вартість поліса, а й страхове відшкодування всім постраждалим у ДТП. Для водіїв буде діяти принцип – чим більше аварій за його участі, тим дорожчим буде для нього поліс. Детальніше про зміни читайте в матеріалі «Нашого міста».

Новий закон докорінно змінює систему обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСЦПВ), яку називають «автоцивілкою». Її запровадили 27 років тому й настав час оновити правила.

Вартість поліса може зрости

За даними Мін’юсту, буде скасовано державне регулювання цін для страхувальників. Це означає, що кожна страхова компанія пропонуватиме свої умови та вартість полісів. Принцип буде простий – водій з безаварійною історією платить менше, ніж винуватець багатьох ДТП.

Проте ринок страхування конкурентний. Ті компанії, які зможуть працювати в нових умовах, будуть змагатися за клієнтів та пропонувати вигідні тарифи. А це завжди впливає на ціни.

Для учасників бойових дій, постраждалих учасників Революції Гідності, людей, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесеною до I або II категорії, пенсіонерів та людей з інвалідністю І групи буде діяти 50% знижки на поліс «автоцивілки». Ця пільга надається для авто, які не використовують для заробітку.

Відшкодування збільшиться

За інформацією директора департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ НБУ Сергія Савчука, закон впроваджує поступове підвищення максимальних розмірів страхового відшкодування:

з січня 2025 року:

  • за шкоду життю та здоров’ю — з 320 тис. грн до 500 тис. грн;
  • за шкоду майну — зі 160 тис. грн до 250 тис. грн;

з січня 2026 року, але після закінчення воєнного стану:

  • за шкоду життю та здоров’ю — до 1 млн грн;
  • за шкоду майну — до 2 млн грн;

впродовж 4 років з моменту вступу України до Європейського Союзу:

  • за шкоду життю та здоров’ю — до еквівалента від 1,3 млн євро на одну потерпілу фізичну особу та від 6,45 млн євро на один страховий випадок;
  • за шкоду майну — до еквівалента від 1,3 млн євро на один страховий випадок.

Якщо страховику анулюють ліцензію, то за нього виплачувати гроші буде Моторне (транспортне) страхове бюро України. 

Також, скасовується ліміт страхового відшкодування за європротоколом, тобто коли водії самі складають документ на місці аварії без втручання поліції. Зараз максимальна сума, яку можна отримати за європротоколом, складає 80 тис. грн. Після 1 січня 2025 року ліміт буде у межах страхової суми, якщо регулятор – НБУ не встановить інших розмірів виплат. 

Як будуть рахувати страхову виплату

Паперовий бланк поліса, який складали на колінках в машині при дорозі, відійде у минуле. З  1 січня 2026 року йому на заміну прийде електронний поліс, який можна буде швидко перевірити в єдиній базі даних.

Для отримання компенсації потерпілий буде звертатися до своєї страхової компанії, а не бігати за страховиком винуватця ДТП. Рішення про виплату повинні будуть ухвалити за 60 днів. Цей строк можуть подовжити до 90 днів, але не більше.

Для розрахунку вартості ремонту для авто до 5 років будуть брати ціну нових запчастин, а знос машини не впливатиме та страхову виплату. Для «старших» автомобілів до розрахунку братимуть вартість підходящих запчастин.

«Страховик зобов’язаний буде надати три варіанти СТО в межах 150 км від місця проживання потерпілого. У разі відмови потерпілої особи від здійснення оплати на СТО, виплата здійснюватиметься на поточний/платіжний рахунок», – пояснили в міністерстві юстиції.

Також з нових полісів приберуть умову, що частину коштів водій мав сплачувати самостійно у разі провокування ДТП.

Як повідомили у Моторному (транспортному) страховому бюро, Національна поліція може перевірятиме наявність «автоцивілки» у таких випадках:

  • під час нагляду за дорожнім рухом (до змін КпАП та постанови КМУ це є декларативною нормою);
  • під час оформлення документів про порушення Правил дорожнього руху;
  • під час оформлення ДТП.

Раніше наявність страхування перевіряли тільки при порушенні правил та оформленні ДТП. Також водіям варто враховувати, що наявність страхування можуть перевіряти представники Укртрансбезпеки та прикордонники.