Електросамокат на дорозі: правила, безпека, відповідальність

Опубликовано Треплов Валерий - сб, 24/05/2025 - 16:27
1

В Україні зростає популярність електросамокатів та іншого персонального електротранспорту, що водночас підвищує ризики дорожньо-транспортних пригод за їхньою участю. У зв'язку з цим, питання правил дорожнього руху для даного виду транспорту та відповідальності водіїв у разі ДТП стають дедалі актуальнішими та потребують чіткого розуміння як з боку користувачів, так і інших учасників дорожнього руху. Детальніше про це розповість «Дніпро Оперативний».

Що відноситься до персонального електротранспорту?

До персонального електротранспорту належать такі види транспортних засобів:

  • Електросамокати.
  • Електровелосипеди.
  • Електроскутери.
  • Гіроскутери.
  • Моноколеса. 
  • Гіроборди.

Ці види транспорту об'єднує використання електричної тяги та призначеність для індивідуального пересування.

Правила дорожнього руху для користувачів електросамокатів та іншого персонального електротранспорту

Наразі в Україні не існує окремого законодавства, яке б чітко регламентувало правила дорожнього руху саме для користувачів електросамокатів та іншого персонального електротранспорту. Однак, у 2023 році президент підписав закон №8172, згідно з яким такі види електротранспорту прирівняли до транспортних засобів. 

Ось основні положення, яких рекомендується дотримуватися користувачам персонального електротранспорту, спираючись на ПДР та загальні принципи безпеки дорожнього руху:

Загальні правила:

  • Рух по велосипедних доріжках (за наявності).
  • Рух по проїзній частині (за відсутності велодоріжок, дозволяється рух по крайній правій смузі проїзної частини в один ряд, якомога правіше). 
  • Рух по узбіччю: у випадку відсутності велодоріжок та крайньої правої смуги.
  • Рух по тротуарах та пішохідних зонах: Як правило, рух тротуарами та пішохідними зонами заборонено, за винятком випадків, коли відсутня можливість рухатися велосипедними доріжками, узбіччям або проїзною частиною. У таких ситуаціях необхідно рухатися з мінімальною швидкістю, поступаючись дорогою пішоходам та забезпечуючи їхню безпеку. 
  • Слід обирати безпечну швидкість, враховуючи дорожню обстановку, стан покриття та наявність пішоходів. У населених пунктах часто рекомендується не перевищувати швидкість пішоходів при русі тротуарами, а на велодоріжках та проїзній частині – до 20-25 км/год (можуть бути місцеві обмеження).
  • Керувати персональним електротранспортом рекомендується особам, які досягли 14-річного віку. 
  • Забороняється керування персональним електротранспортом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння. 
  • Перевезення пасажирів на персональному електротранспорті, якщо це не передбачено його конструкцією, заборонено. 
  • Електросамокати та інший персональний електротранспорт повинні бути обладнані справним гальмом, а для руху в темну пору доби або в умовах недостатньої видимості – передньою фарою (ліхтарем) білого кольору та заднім ліхтарем червоного кольору, а також світловідбивачами (з боків – оранжевого, позаду – червоного). Рекомендується використовувати шолом та інші засоби захисту. 
  • Перед початком руху, перестроюванням, поворотом або зупинкою необхідно подавати відповідні сигнали рукою.
  • Перетинати пішохідні переходи, не сходячи з електросамоката чи іншого персонального електротранспорту, заборонено. Необхідно зійти з транспортного засобу та перевести його через пішохідний перехід, дотримуючись правил для пішоходів. 
  • Користувачі персонального електротранспорту повинні неухильно дотримуватися вимог дорожніх знаків та розмітки.
  • Під час руху необхідно дотримуватися безпечної дистанції до інших транспортних засобів та інтервалу.

Відповідальність у разі ДТП: що потрібно знати

У випадку дорожньо-транспортної пригоди за участю електросамоката чи іншого персонального електротранспорту, важливо розуміти можливі наслідки та відповідальність сторін. Оскільки правовий статус персонального електротранспорту в Україні все ще остаточно не врегульовано, застосовуються норми, що регулюють відповідальність учасників дорожнього руху загалом, а також аналогія із правилами для велосипедистів.

Як і в будь-якій ДТП, першочерговим є встановлення винної особи. Це може бути водій електросамоката/персонального електротранспорту, водій іншого транспортного засобу (автомобіля, мотоцикла тощо) або навіть пішохід. Також потрібно зафіксувати обставини ДТП, перевірити наявність постраждалих тощо. Загалом, дії ті ж самі, що і при будь-якій ДТП. Детальніше з порядком дій можете ознайомитися в нашому матеріалі за посиланням.

Види відповідальності для користувачів електросамокатів та іншого персонального електротранспорту:

  • Адміністративна відповідальність: За порушення ПДР, скоєні під час керування електросамокатом чи іншим персональним електротранспортом, може настати адміністративна відповідальність у вигляді штрафу. Розмір штрафу може варіюватися залежно від характеру порушення (наприклад, проїзд на заборонений сигнал світлофора, рух тротуаром у забороненому місці тощо).
  • Цивільно-правова відповідальність: у разі, якщо внаслідок ДТП з вини користувача електросамоката/персонального електротранспорту було завдано шкоди здоров'ю інших осіб (пішоходів, водіїв інших транспортних засобів) або майну (пошкоджено автомобілі, споруди тощо), на винну особу може бути покладено обов'язок відшкодування завданої шкоди в повному обсязі. Це може включати витрати на лікування, ремонт майна, втрачений заробіток тощо. 
  • Кримінальна відповідальність: у випадку, якщо внаслідок порушення ПДР користувачем електросамоката/персонального електротранспорту були спричинені тяжкі тілесні ушкодження або смерть потерпілого, може настати кримінальна відповідальність згідно зі статтями Кримінального кодексу України (наприклад, ст. 286 - порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами). Санкції за такими статтями можуть включати штрафи, виправні роботи, обмеження або позбавлення волі.

Будьте уважні та обережні на дорогах! Дотримання правил дорожнього руху є запорукою вашої безпеки та безпеки оточуючих.

Чи потрібно реєструвати електросамокати?

На сьогоднішній день звичайні електросамокати та більшість видів іншого персонального електротранспорту не підлягають обов'язковій державній реєстрації в Україні. Проте, якщо ваш електротранспортний засіб має значну потужність та швидкість, він може бути прирівняний до мопеда чи мотоцикла і потребувати реєстрації. Слідкуйте за можливими змінами в законодавстві щодо регулювання цієї сфери.

Як уникнути аварій: поради для користувачів електросамокатів

1. Ознайомтеся з правилами та місцевими нормами:

  • Вивчіть ПДР.
  • Дізнайтеся про місцеві обмеження: дозволені зони руху, швидкісні обмеження тощо.

2. Перевірте технічний стан самоката: гальма, шини, світлові прилади, кермо та кріплення.

3. Використовуйте засоби захисту: шолом, наколінники та налокітники, рукавички, яскравий одяг та світловідбивачі в темний час доби. 

4. Дотримуйтеся безпечної манери їзди: будьте уважні, прогнозуйте дії інших, уникайте різких маневрів, дотримуйтеся безпечної дистанції, обирайте безпечну швидкість, уникайте відволікаючих факторів, будьте обережні на нерівних поверхнях, об'їжджайте перешкоди, будьте особливо уважні на пішохідних переходах, спішуйтеся та перевезіть самокат через пішохідний перехід, завчасно подавайте сигнали рукою перед поворотом, зупинкою або перестроюванням, враховуйте погодні умови.

5. Навчіться правильно керувати самокатом.

6. Будьте ввічливі та передбачувані.

Дотримання цих порад допоможе вам значно знизити ризик потрапляння в аварійну ситуацію під час користування електросамокатом та зробити ваші поїздки безпечнішими та приємнішими. Пам'ятайте, безпека – це головне!