
Запропонована друга редакція законопроєкту, реєстр. №4298 суперечить завданням Ukraine Facility, не враховує застереження Конгресу Ради Європи, а також ігнорує всі зауваження Асоціації міст України та згортає реформу з децентралізації. Про це йдеться в матеріалі «Про вимоги щодо децентралізації в Ukraine Facility», опублікованому на сайті АМУ.
Що треба зробити, щоб Україна не втратила кошти Ukraine Facility? Коли зʼявиться законопроєкт, що забезпечив би «переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу»? Чому законопроєкт, реєстр. №4298, суперечить завданням Ukraine Facility?
Відповіді на ці питання в статті «Як Україна втрачає кошти Ukraine Facility» видання «Українська правда» дає Радниця Голови Асоціації міст України Оксана Продан.
Ukraine Facility: європейські вимоги до реформ і ризики для децентралізації в Україні
Програма Ukraine Facility, створена європейськими країнами, передбачає фінансову підтримку України лише за умови проведення реформ. Однією з ключових є реформа децентралізації, яка визнана однією з найуспішніших з 2014 року. Європейці наполягають на чіткому розмежуванні повноважень між рівнями влади, створенні ефективного механізму нагляду за місцевими органами та зміцненні муніципалітетів.
Однак Україна подала до Ukraine Facility власний план, який частково перекручує європейські вимоги. У ньому реформування територіальної організації виконавчої влади та розмежування повноважень розділені на два етапи, що суперечить комплексному підходу ЄС.
Невиконані зобов’язання та критичні строки
За умовами програми, до кінця першого кварталу 2025 року в Україні мав бути ухвалений закон про реформування місцевих державних адміністрацій (МДА). Проте станом на середину березня відповідний законопроєкт навіть не зареєстрований у Верховній Раді.
«Вже березень, закону немає, а отже, навіть технічно прийняти до нього нормативку з дотриманням законодавства неможливо, індикатор вже зірвано», – зазначає радниця Голови Асоціації міст України Оксана Продан.
Єдиний наявний законопроєкт №4298, який намагаються використати для виконання зобов’язань, не відповідає вимогам Ukraine Facility. Ба більше, його редакція, ухвалена Підкомітетом Ради 25 лютого 2025 року, передбачає посилення контролю держави над громадами, а не реформування МДА.
Загроза згортання децентралізації
Остання редакція законопроєкту №4298:
- Зберігає галузеві повноваження МДА, що суперечить європейським рекомендаціям.
- Запроваджує механізм зупинення рішень громад без суду, що порушує принципи місцевого самоврядування.
- Створює новий регіональний орган нагляду, який стане 27-м контролюючим органом для місцевого самоврядування.
- Не виконує завдань Ukraine Facility і лише формально «імітує» реформу.
«Україна стоїть перед вибором: згортання або продовження децентралізації. Це важливий вибір не лише для громад, а й для європейських партнерів, адже сильне місцеве самоврядування – основа демократії», – підкреслює Оксана Продан.
Що робити далі?
- Щоб зберегти підтримку ЄС, необхідно ухвалити законопроєкт, який реально реформує МДА, а не посилює контроль держави над громадами.
- Зареєструвати новий короткий законопроєкт, який би створив домірну систему законності в діяльності органів місцевого самоврядування та забезпечив координацію контролюючих органів без дублювання функцій.
- Підготувати комплексний закон про розмежування повноважень на 2026 рік, який відповідатиме європейським стандартам.
- Забезпечити відкритість процесу ухвалення рішень, щоб уникнути маніпуляцій із текстом законопроєкту в останній момент.
Україна має одночасно боротися проти російської агресії та зберегти демократичні здобутки. Децентралізація була однією з ключових реформ після 2014 року, і її згортання поставить під загрозу як внутрішню стабільність, так і підтримку з боку ЄС.
Джерело: "Наше Місто"