Дербюджет-2020: ризики для галузі освіти

Опубликовано Анастасия Кацай - чт, 28/11/2019 - 17:33
Дербюджет-2020: ризики для галузі освіти

14 листопада Верховна Рада України ухвалила Державний бюджет на 2020 рік, який виявився невтішним для місцевого самоврядування. Замість обіцяної підтримки та продовження децентралізації, центральна влада суттєво обмежила фінансові можливості громад. Останні отримали урізання доходів з одночасним збільшенням своїх зобов’язань. Про це під час пресконференції  28 листопада повідомив голова правління «Комітету виборців України» Станіслав Жолудєв.

«Одним із головних мінусів Держбюджету-2020 є зменшення майже вдвічі субвенцій місцевим бюджетам. Наприклад, наступного року майже в 2,5 рази (із 4,8 до 2 млрд грн) стане меншою субвенція на соціально-економічний розвиток територій, яка давала змогу розвивати громади. Єдина субвенція, що  залишиться на тому ж рівні і становитиме 2,1 млрд грн,  – інфраструктурна. Але, враховуючи зростання кількості громад, при її розподілі місцеві бюджети одержуватимуть значно менші суми», – пояснив експерт.

Голова правління «Комітету виборців України» зазначив, що найбільш проблемними виявляються галузі освіти та охорони здоров’я. У Державному бюджеті на 2020 рік не передбачено достатньо коштів на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам, а також зменшується майже вдвічі додаткова дотація на утримання закладів освіти та охорони здоров’я.

«Перше – у 2020 році вдвічі зменшується додаткова дотація на здійснення повноважень з утримання закладів освіти та охорони здоров’я: з 14,9 мільярдів грн до 7,9. Це означає, що фактично утримання таких закладів покладається на місцеве самоврядування, хоча це не належить до їхніх функцій. Держава повинна перераховувати кошти на ці потреби. Друге – з 10 липня 2019 року зберігається норма про поступове підвищення зарплатні педагогам відповідно до постанови № 822, яка була ухвалена ще попереднім Кабміном. Вона встановлює посадові оклади для педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів та установ освіти і науки у розмірі 2,5 прожиткових мінімумів. Враховуючи те, що з 1 січня 2020 року відбудеться його збільшення, то відповідно відбуватиметься і збільшення заробітної платні педагогічним працівникам.  Наразі попри всі намагання теперішнього уряду скасувати постанову через брак коштів, поки ця норма в бюджеті зберігається. Це означає, що та різниця, яка виникне з 1 січня 2020 року, не перекриватиметься державною субвенцією. Її  цілком покладуть на місцеві бюджети, які не повинні це фінансувати, адже це функція держави!», – сказав Станіслав Жолудєв.

Далі більше, говорить експерт, – згорнені усі державні субвенції, які стосувалися будівництва та реконструкції об’єктів в освітній сфері. Залишається тільки «Спроможна школа для кращих результатів», але реалізація цієї програми під питанням. На неї держава планує витратити 3,5 млрд грн, які мають надійти на місця у вигляді субвенцій. Та у загальному фонді Держбюджету-2020 передбачено лише 1,5 млрд грн. Ще 2 млрд очікуються зі спеціального фонду за рахунок легалізації азартних ігор, а отже надходження цих сум жодним чином не гарантується.

У зв’язку із ситуацією, що склалася, на плечі місцевих громад також лягає фінансування професійно-технічних училищ. Раніше ці заклади  утримувалися за рахунок держави. При цьому управління та власність ПТУ так і залишаються на державному рівні. Таким чином громади позбавлені можливості приймати будь-які управлінські рішення, які б дозволили оптимізувати витрати та більш раціонально використовувати фінансовий ресурс. Дніпро, до речі, для забезпечення цієї галузі витрачає 200 млн грн на рік.

Крім того, скасування постанови № 560 Кабінету Міністрів України може призвести до суттєвого підвищення вартості комунальних послуг. Ціни на газ та електрику в Україні можуть зрости до 30 %, що неминуче потягне за собою здорожчання опалення, електрики та водопостачання. Це стане ще одним непідйомним тягарем для місцевих бюджетів, оскільки саме з них йдуть кошти на сплату комунальних послуг для шкіл і садочків.

«Ці принципові п’ять мін, які закладені під місцеве самоврядування бюджетом 2020 року, можуть стати критичними, враховуючи, що в нас ніби продовжується децентралізація, що в нас ніби приводиться у відповідність місцеве українське законодавство, згідно з міжнародним законодавством у сфері бюджетування, місцевого самоврядування тощо. Усі ці речі виглядають просто як декларація, бо насправді ми бачимо зовсім інше. Ми бачимо авторитарність влади, яка тепер має можливість у ручному режимі надавати окремим територіям, окремим регіонам кошти на здійснення окремих проєктів. А давати вона їх буде за лояльність. У підсумку все це остаточно може поставити хрест і на модернізації шляхів сполучення, і на ремонтних роботах, які відбуваються у Дніпрі, і на закупівлі нового громадського транспорту – на всіх тих програмах, які фінансуються з місцевого бюджету. Це стосується абсолютно всіх населених пунктів, крім тих, які проявлятимуть лояльність до центральної влади»,  – підсумував Станіслав Жолудєв.

Теги