С чем связан новый виток роста цен на топливо

Опубликовано admin - чт, 30/11/2017 - 10:50
бензин, фото из открытых источников

С понедельника, 27 ноября, стоимость бензина и дизтоплива на автозаправках увеличилась на 10-50 копеек за литр. Так, сейчас ценники на АЗС выглядят следующим образом: средняя стоимость 92-го бензина в Украине — около 27 грн/л, А-95 — более 28 грн, литр 95-того Премиум стоит около 29 гривен, литр дизтоплива продается от 25 до 27 грн и выше. 

 При этом 24 ноября цены горючего на некоторых сетях АЗС достигли исторического рекорда — 30 грн за литр. В эти выходные бензин подорожал еще на 20-60 копеек.  На каких отметках может прекратится рост цен на горючее и отчего он зависит, в эфире радиостанции Голос Столицы рассказал директор консалтинговой группы "А-95" Сергей Куюн, пишет rian.com.ua.

(текст публикуется на языке оригинала)

Ми зараз спостерігаємо пік здорожчання бензину чи може бути ще гірше?

— Прогнози складати дуже складно, тому що це рівняння з двома невідомими. Перше невідоме — які будуть ціни на нафту? Ми бачимо, що зараз ціна 63 долари за барель, це рекорд за останні два роки. Я нагадаю, що ми звикли до коридору 45-55 долари за барель за останній рік. 63 — це якась принципово нова позиція, і вже більше місяця ціни тримаються на позначці вище 63 доларів за барель. Друга невідома— це курс національної валюти. Оскільки ми країна-імпортер, 80% купуємо за кордоном, потрібна валюта. Якщо валюта дорожчає, то звичайно десь треба ці кошти брати, і їх беруть зі споживачів.

Але ж зараз не було скачка вартості валюти.

— Як сказати. На минулому тижні за три дні курс євро злетів на 80 копійок, а курс долару на 30-40 копійок.

Ви на НБУ орієнтуєтесь? Тому що минулого тижня 60 копійок максимум було підняття, а потім назад євро впав, якщо я не помиляюсь.

— Ні, я бачив і ціни, які є на вулиці. За якими компанії фактично купують валюту. Так що кожні десять копійок в курсі, це вісім копійок на стелі АЗС.

Які ще є причини?

— Ну, більш нічого цьому не сприяє. Оці два фактори взагалі завжди визначають ціну пального, і зараз вони працюють обидва на збільшення ціни.

Блокування терміналу "Прикарпатзахідтранс" у Новоград-Волинському на  Житомирщині вплинуло на подорожчання палива?

— На щастя, до блокування як такого там не дійшло, зараз акція вже припинена, активісти роз'їхалися, тому фактично там більше психологічного було тиску, ніж фізичного. Тобто, блокування фактичного не було.

Але були якісь затримання і вони хвилю якусь підняли?

— Не було там такого тривалого періоду, тому не можна на цьому спекулювати і говорити, що воно якось вплинуло. Це дійсно викликало деяку напругу на ринку, але на цінах це не позначилося.

А куди дівається нафта, яка видобувається в Україні, та яка реальна ціна нашого бензину? 

— Нафта, яка видобувається в Україні, надходить на вітчизняні НПЗ, точніше на завод у Кременчузі та в Шебелинці Харківської області, компанії "Укргазвидобування" і повністю переробляється у нафтопродукти. Щодо їх вартості. Ціна на нафту, згідно законодавства, визначається на аукціонах, де вона прив'язана до зовнішніх котирувань. Тобто, українська нафта продається за світовими цінами. А відповідно, як можна чекати від нафтопродуктів з цієї нафти якоїсь дешевизни?

Тобто, навіть якщо це український нафтопродукт, то ціни на нього утворюються у залежності від світових?

— Так. Я вважаю, що це справедливо, чому наші надра мають розпродаватися задешево?

Можете щось про сказати про якість палива, що виробляється в Україні?

— Нема що про нього говорити, вже рік, як і Шебелинка, і Кременчук виробляють всі види пального за стандартом Євро-5, це поточний стандарт, нічим не гірший ніж той, за яким пальне приходить з Литви чи Білорусі. Це сучасне, нормальне пальне.

Яка буде тенденція найближчим часом?

— Я думаю, що на цих позначках, які є сьогодні, подорожчання припиниться, тому що ціни підійшли до психологічно важкої позначки 30 гривень за літр, і ніхто не хоче через неї переступати. Якщо ти переступаєш, ти будеш торгувати по 30 з чимось, а твої конкуренти, які торгують дешевше, по 20 з чимось. І це ризик того, що клієнти цього взагалі не витримають. Я думаю, що ця пружина буде зжиматися дуже довго, поки дійсно не буде вже передумов у вигляді чи то подальшого сповзання гривні, чи то подальшого зростання світових цін на нафту. Але я думаю, що ніхто зараз не чекає, принаймні, підвищення цін на нафту. Що буде з курсом — це питання до НБУ і Кабміну, але мені здається, що треба дуже серйозні коливання, щоб ціна пішла вище.

А чи дійсно нам треба слідкувати за курсом євро, щоб спрогнозувати ціни на паливо?

— Справа в тому, що у євро встановлені податки на пальне. Зокрема, акцизний збір згідно законодавства встановлений у євро. Прив'язаний до нього. По-друге, пальне з Білорусі, яке складає десь 50% ринку України, купується теж за євро. Тобто, білоруси через американські санкції мінімізували розрахунки в доларах і виставляють своє пальне в євро. Тому для нас це має значення фактично таке ж, що й курс долару.

Наші слухачі повідомляють, що на Софіївській Борщагівці А-95 продають по 21,29. 

— Це дуже поганий сигнал, адже навіть вітчизняне пальне все одно прив'язане до світових цін, тому таких коливань бути не може на 30%, чи на 25%. Це сигнал того, що з цим пальним щось не так, зокрема з нього не заплачені податки. Чи це фальсифікат, кустарне виробництво, треба розбиратися, але те, що там нема податків, це 100%.